Conexiuni

O sursă de încredere

Brandul personal, oglinda identității sociale

Există în mentalitatea populară o credință conform căreia toate acțiunile, vorbele sau modul de a gândi ale unei persoane reflectă în mod fidel personalitatea acesteia. De fapt, un citat celebru al unei mari personalități istorice spune: ”Ai grijă ce gândești, pentru că se poate transforma în vorbe! Ai grijă ce spui, pentru că se poate transforma în acțiuni! Ai grijă la acțiunile tale, pentru că se pot transforma în caracter! Ai grijă cum te comporți, pentru că îți poate defini destinul! Devenim ceea ce gândim!” (Original: ”Watch your thoughts, for they become words! Watch your words, for they become actions! Watch your actions, for they become your character! Watch your character, for it becomes your destiny! What we think, we become!”, by Lady Margaret Thatcher).

Să fie oare așa? Să fie oare caracterul unui om definit de toate acțiunile și gândurile pe care acesta le are? În epoca actuală, în care Internetul și Noile Media au acaparat aproape întreaga viață socială urbană, ne aflăm într-o luptă continuă de redefinire a propriei identități. Și dacă, pe vremea bunicilor noștri, regulile de etichetă și bunele maniere erau rezervate îndeosebi oamenilor din păturile sociale peste medie, a căror reputație trebuia menținută la standardele înalte ale rangului pe care îl purtau, astăzi este imperios necesar pentru oricine să mențină o conduită corespunzătoare imaginii de sine ce dorește a o proiecta asupra lumii.

În fond, brandul personal nu trebuie creat, construit din temelii așa cum ai construi o casă, sau în aceeași manieră în care sunt create brandurile corporatiste. În privința oamenilor, brandul personal al fiecăruia dintre noi există deja. Încă din monentul în care am devenit ființe sociale, cu fiecare vorbă pe care o spunem, atitudine pe care o adoptăm sau comportament pe care-l afișăm, imaginea se conturează de la sine.

Așadar, reputația unui om este preexistentă. Ea coexistă odată cu noi, cu modul în care ne comportăm atât față de noi înșine cât și față de ceilalți. Brandul personal se creionează pe măsură ce evoluăm pe ”marea scenă a lumii”. Nimeni nu a afirmat că acesta trebuie neapărat să fie întotdeauna pozitiv. Brandul unei persoane se caracterizează prin aceleași trăsături ca și persoana în sine, creionând identitatea noastră socială. Ceea ce gândim, spunem și facem denotă ceea ce suntem. Iar ceea ce suntem, denotă modul în care ne percep ceilalți.

Totuși, cum nimic nu e standard în această lume, reputația personală nu se încadrează nici ea în niște sisteme de reguli, ci se mulează după atitudinile și caracterul fiecărei persoane. De câte ori nu ați auzit spunându-se despre o persoană mai rebelă, care încalcă normele conformiste că ”are o reputație proastă”? Sau că ”i s-a dus vestea de … ” ? . Toate acestea sunt rezultatul propriilor acțiuni. Imaginea pe care ceilalți o au despre noi este exact modul în care noi proiectăm această imagine asupra lor și maniera în care noi înșine manageriem brand-ul personal.

Așa că, dacă dorim ca ceilalți să aibă o impresie pozitivă despre noi,  să fim, în întregimea identității personale, exact așa cum ne dorim să fim percepuți! În fond, însăși termenul de Relații Publice nu reprezintă doar ceea ce se vorbește despre un brand, fără a corespunde cu realitatea, ci mai degrabă ceea ce este un brand pentru a determina să se vorbească despre el într-un anume fel.

Gabriela Ana

Comments are closed.

Subscribe to email feed

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Twitter updates

No public Twitter messages.