Conexiuni

O sursă de încredere

Libertatea de expresie fără limite în spațiul virtual

 Săptămâna trecută am fost la o lansare de carte, Managementul reputației în mediul online, scrisă de Diana-Maria Cismaru. La acest eveniment au fost invitați practicanți din domeniul comunicării, care au vorbit despre influența online-ului în viața reală.

Această influență ne poate afecta mai mult decât ne-am fi putut închipui vreodată – în sensul că libertatea de expresie în spațiul virtual nu are granițe, aici nimeni nu ține cont de ce este etic și neetic, de adevăr-fals, bun-rău, frumos-urât. Prin această autoritate individuală fiecare își urmează propria lege, conduită și morală. Unii utilizatori nu țin cont de principiile etice, ei comunică printr-un mod negativ și mai grav este că acest lucru este perceput într-un mod pozitiv de către ceilalți internauți.

În social media utilizatorul nu acceptă nici o regulă din afară, el singur își stabilește propriile reguli și limite, indiferent dacă are sau nu un know-how sau o idee despre etică. Însă, de cele mai multe ori nu le are. Ar trebui, așadar, ca libertatea de expresie să fie îngrădită prin responsabilitate și să luăm în serios acest subiect. Oricând poate avea un impact negativ asupra celorlalți. De exemplu, putem distruge reputația și imaginea unei organizații sau a unui om care a muncit o viață întreagă pentru ea printr-o simplă postare sau chiar și cazul nefericit Charlie Hebdo din Franța.

Rețelele sociale sunt instrumente de marketing bine mascate. Ne mințim sub pretextul interacționării cu prietenii virtuali, deși zilnic suntem supuși unor teste de marketing, bine conturate în mesaje pozitive pe paginile proprii și  mesaje negative pe paginile adversarilor. Nici presa online nu mai respectă codurile deontologice. De câte ori nu vedem titluri de știri cu subiecte senzaționale, dar cu un conținut banal sau fals?! Însă, am dat deja click pe știre și ei au un view în plus.

Eu, tu și puțini din ei avem o cunoaștere a ceea ce înseamnă social media și am început să ne selectăm informația din mediul virtual, însă ce se întâmplă cu publicul care rămâne receptiv la tot ceea ce noile media oferă?! Cu siguranță este o imensă provocare, ale cărei consecință nu au fost evaluate încă.

Adriana Coforea

Comments are closed.

Subscribe to email feed

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Twitter updates

No public Twitter messages.