Conexiuni

O sursă de încredere

Cine suntem în mediul online?

Cu toții avem cel puțin un cont deschis pe o rețea socială sau pe o aplicație. Dar cât de fidel ne reprezentăm în cadrul acestor profiluri online?

LinkedIn este o rețea socială care se bazează pe informațiile postate de utilizatori pentru a crea comunități profesionale. În cadrul acestui site este dăunător pentru noi să oferim posibililor, viitorilor sau actualilor angajatori sau colaboratori date false sau exagerate despre noi. LinkedIn se comportă precum un CV fals. Nepotrivirea cu realitatea se poate observa imediat atunci când ne aflăm în mijlocul unui interviu.

Totuși, pe majoritatea rețelelor sociale tindem să afișăm doar acea parte a noastră pe care dorim ca ceilalți să o cunoască și care, de obicei ne pune într-o lumină bună. Ne mândrim doar cu lucrurile bune și frumoase pe care le facem sau care ni se întâmplă. Postăm fotografii cu locurile speciale pe unde am călătorit, cu mâncarea deosebită pe care am gustat-o. În situațiile în care postăm lucruri mai puțin fericite sau bune, căutăm să obținem din partea celorlalți compasiune, înțelegere sau alte sentimente care să ne facă să ne simțim mai bine.

Nu-mi doresc să ajungem să postăm chiar și cele mai nesemnificative lucruri din viața noastră. Nu sunt contra postării de poze, videoclipuri sau mesaje în mediul online. Totuși, mi-ar plăcea ca atunci când mă uit peste profilul cuiva să îmi dau seama ce fel de persoană este. Mi-ar plăcea să îi cunosc atât părțile bune, cât și pe cele care n-o pun într-o lumină foarte bună. Aș vrea ca profilul pe care îl am în față să-mi arate că acel cont este deținut de o persoană complexă. De asemenea, aș vrea ca persoana din pozele asociate contului să fie aceeași persoană cu cea care deține profilul. Profilele false apar pe toate rețelele sociale care se bazează pe fotografii, mai ales portrete, pentru promovarea conturilor.

Cred că cele mai evidente platforme în cadrul cărora simțim nevoia să epatăm și să impresionăm sunt site-urile matrimoniale și aplicațiile pentru întâlniri. În cazul în care contul nostru ne prezintă ca fiind niște persoane cât mai dezirabile, atunci avem mai multe șanse să atragem atenția cuiva. Este un mod superficial de a cunoaște pe cineva, dar funcționează. Aceste platforme sunt unele din cele mai profitabile din industrie.

Mark Zuckerberg afirma la începuturile Facebook că site-ul său se diferențiază de celelalte prin faptul că le impune utilizatorilor să-și folosească identitatea reală, aceștia nemaiputându-se ascunde în spatele unor username-uri. Deși acest lucru a reprezentat o schimbare majoră în domeniul rețelelor sociale, nu a însemnat și o înlocuire totală a obiceiurilor anterioare ale utilizatorilor.

Aplicații precum Snapchat propun o abordare mai relaxată. În cadrul lor ne putem arăta o față mai puțin preocupată de modul în care ne prezentăm celor din jur. Conținutul de pe Snapchat pare a fi mai autentic decât cel regăsit pe Instagram sau Facebook.

Desigur că este la latitudinea fiecăruia dintre noi cum alegem să ne prezentăm în mediul online. Mi-aș dori însă ca cel pe care îl cunosc în mediul online să fie la fel și atunci când mă întâlnesc cu el în realitate. Mă refer la toate aspectele care alcătuiesc persoana respectivă, pornind de la aspectul fizic, până la caracter.

Oana Ștefănescu

Comments are closed.

Subscribe to email feed

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Twitter updates

No public Twitter messages.