Conexiuni

O sursă de încredere

“Efectul Facebook” de David Kirkpatrick

 Folosim zilnic Facebook. Ni se pare că știm să-l folosim. Ne confruntăm cu dileme de tipul „ce status să pun?”. Suntem superficiali în ceea ce privește istoria acestei platforme. Câți dintre noi știm povestea din spatele Facebook? Câți știm când a apărut, de fapt, site-ul? Putem numi vreunul dintre fondatorii Facebook, în afară de Mark Zuckerberg?

Volumul Efectul Facebook scris de David Kirkpatrick reușește să ne spună povestea Facebook încă de dinainte ca acesta să apară și până în anul 2009.

Cartea surprinde atât aspectele plăcute, cât și momentele mai jenante ale istoriei relativ scurte a site-ului. Este povestea reală spusă de către fondatorii Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, Eduardo Saverin, Andrew McCollum și Sean Parker. Pe lângă viziunea celor cinci, David Kirkpatrick reunește și părerile unor persoane importante din anturajul Facebook.

Efectul Facebook oferă o perspectivă asupra modului în care s-a format grupul care a pornit rețeaua socială și ce dificultăți a întâmpinat acesta. De asemenea, volumul reușește foarte bine să surprindă modul de gândire al echipei și, citind tot mai mult, înțelegem care a fost mecanismul care a stat la baza fiecărei setări și opțiuni pe care o regăsim astăzi pe Facebook.

Zuckerberg a avut mai multe idei de rețele înainte de cea care va deveni Facebook; totuși, pe cât de multe idei avea, pe atât de repede devenea plictisit de ele, deoarece nu mai reprezentau o provocare. Modul în care Facebook a evoluat a reprezentat o excepție față de restul proiectelor lui Zuckerberg. TheFacebook.com a pornit ca o rețea socială destinată studenților de la Harvard: o idee apărută în căminul unei universități (e adevărat, cea mai prestigioasă) s-a transformat într-una din cele mai atrăgătoare platforme pentru sute de milioane de utilizatori.

Drumul nu a fost unul simplu și fără probleme pentru cei care s-au implicat, de la probleme în cadrul universității, la nevoia de a investi sume mari de bani în echipamente pentru a putea susține Facebook, totul a meritat atunci când privim ce reprezintă Facebook în momentul de față.

Cartea relevă caracterul inovativ pe care l-a avut Facebook la momentul respectiv: facilități precum etichetarea prietenilor în fotografii au reprezentat noutăți atunci când au apărut, dar cineva a trebuit să le proiecteze și să le implementeze. Eficiența noutăților este evidențiată prin folosirea statisticilor pre și post implementare puse la dispoziție de cei de la Facebook.

Totuși, nu toate aspectele implementate de Facebook au fost pe placul utilizatorilor platformei. Pagina de noutăți a stârnit revolte, deoarece făcea conținutul mult mai vizibil, deși setările de confidențialitate nu se schimbaseră. În 2009, la apariția unui nou set de Termeni și condiții, Facebook s-a confruntat cu numeroase plângeri din cauza clauzelor care prevedeau că tot ceea ce este postat pe site devine proprietatea rețelei sociale.

Așadar, o istorie interesantă, care merită citită:

The Facebook Effect, by David Kirkpatrick, Simon and Schuster, 2010.

Oana Ștefănescu

Comments are closed.

Subscribe to email feed

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Twitter updates

No public Twitter messages.